Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag får inte träffa min pappa – hans sambo hindrar mig
10 jul, 2024
”Sofia” upplever att hennes pappas sambo inte låter pappan träffa sina vuxna barn. Vad ska hon göra? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Psykologens 3 bästa tips för när livet känns tungtBrand logo
Psykologens 3 bästa tips för när livet känns tungt
Fråga: Min mamma dog för många år sedan och min pappa träffade ganska snabbt en ny kvinna. Hon var trevlig till en början, men nu märker jag att de glider längre och längre ifrån mig och mina syskon. Ingen av oss blir bjudna hem till dem och om jag vill bjuda pappa och hans sambo på middag tackar de nej. Däremot vet jag att de umgås med hennes vuxna barn. Jag har försökt prata med min pappa om detta men han är helt oförstående.
Han ringer mig regelbundet, men för honom verkar det räcka. Jag kan ju inte tvinga honom till att ses, men jag tycker den här situationen är så märklig att jag funderar på att bryta med honom. Här och nu tror jag att det skulle vara bättre för mitt välmående. Vad tror du?
Annons
/Sofia

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Beskriv din vilja"
Jag förstår att det är väldigt ledsamt för dig att inte ha den kontakten du vill med din pappa. Få saker är så svåra i livet som när vi vill ha starka relationer, men i stället känner oss avvisade. Jag tänker att du också kanske blir extra sårbar i detta, eftersom din mamma inte längre lever.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Jag tycker att du ska försöka prata med honom igen och berätta hur djupt detta påverkar dig. Beskriv att du känner dig lämnad av honom, utan att hamna för mycket i skuldbeläggning. Beskriv också konkret vilken kontakt du längtar efter och se om det går att hitta en väg framåt. Fråga din pappa vilken sorts relation han vill ha med dig.
Det kan finnas många skäl till att ni inte ses oftare. En möjlig förklaring kan vara att din pappa har blivit äldre och inte orkar på samma sätt. I sådana fall får ni kanske hitta nya sätt att umgås på. En annan förklaring skulle kunna vara att kontakten hindras av hans nya kvinna.
Annons
Jag möter i mitt arbete då och då klienter som berättar om liknande situationer, där deras pappa har hittat en ny partner och tar allt mer avstånd från sina barn. Det är väldigt ledsamt och mycket ilska läggs på den nya kvinnan, vilket såklart är förståeligt. Samtidigt tänker jag att papporna själva har ansvaret att ha goda relationer med sina barn och lösa knutar som kommer i vägen.
Jag funderar också över hur dina syskon påverkas av situationen. Om de känner likadant skulle en idé kunna vara att tillsammans prata med honom. En annan idé är att du och han går till en psykoterapeut eller familjerådgivare för samtal. Det kan vara bra att få ett perspektiv utifrån på vad som händer mellan er.
Eftersom han ringer dig är det tydligt att han ändå vill ha en kontakt med dig. Det vore sorgligt om relationen avslutades eftersom ni båda verkar vilja ha en god relation. Jag funderar också på om du verkligen i längden skulle må bättre av att ta avstånd.
Annons